dISCOVERlIFEradio copy2.png
Μια διαφορετικη ματιά στη ζωή σου.png
DiscoverLifeMagazine.gr Ελικόπτερο Πυροσ

Ο από Μηχανής Θεός...

Γνωριμία με το ελικόπτερο ΒΚ-117, του Πυροσβεστικού Σώματος 

Από μηχανής θεός (στα αρχαία ελληνικά «ἀπὸ μηχανῆς θεός»), κυριολεκτικά σημαίνει «ο θεός από τη μηχανή» και είναι όρος που προέρχεται από την αρχαία ελληνική τραγωδία, εννοώντας την απρόσμενη παρέμβαση ενός παράγοντα (γεγονός, πρόσωπο, ή αντικείμενο) που προσφέρει λύση σε μία δύσκολη κατάσταση.

 

   Δεν απέχει και πολύ από την παραπάνω περιγραφή η πραγματικότητα, όσον αφορά την δράση του ελικοπτέρου ΒΚ-117 του Πυροσβεστικού Σώματος, τις δυνατότητες & τα χαρακτηριστικά του οποίου θα προσπαθήσουμε να παρουσιάσουμε, όσον το δυνατόν πιο απλά & κατανοητά.

 

ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

   Το ελικόπτερο ΒΚ-117, ήταν μία συμπαραγωγή δύο εταιρειών του χώρου, της γερμανικής ΜΒΒ (Messerschmitt Bölkow Blohm) και της Ιαπωνικής ΚΗΙ (Kawasaki Heavy Industries),  με τις πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις να πραγματοποιούνται το καλοκαίρι του 1979 και στις δύο χώρες. Η Γερμανική πιστοποίηση πλοϊμότητας (Airworthiness Certification), δόθηκε στο τέλος του 1982, καθώς η αντίστοιχη Ιαπωνική είχε προηγηθεί για λίγους μήνες. Η πολυπόθητη Αμερικάνικη πιστοποίηση (FAA) ήρθε έναν χρόνο αργότερα - την άνοιξη του 1983 - και ήταν αυτή που κυριολεκτικά «απογείωσε» το ελικόπτερο σε εμπορικότητα & ευρεία χρήση. 

 

    Από τότε μέχρι και σήμερα χρησιμοποιείται σε πάνω από 23 χώρες σε όλο τον κόσμο, από Ένοπλες Δυνάμεις, Αστυνομία, Πυροσβεστική και φυσικά από ιδιωτικές εταιρείες, σε πολλαπλούς ρόλους όπως: Έρευνας & Διάσωσης (SAR), Επείγουσας Μεταφοράς Ασθενών (HEMS), Εναέριου Συντονισμού & Επιτήρησης (ASR), Εναέριες Εφαρμογές (A/W) και φυσικά Μεταφοράς Επιβατών & Επισήμων Προσώπων (VVIP). 

 

   Μέχρι και σήμερα έχουν παραχθεί & πουληθεί περισσότερα από 1200 ελικόπτερα αυτού του τύπου σε παγκόσμια κλίμακα, ενώ οι παραλλαγές του μοντέλου έφτασαν αισίως τις 12. 

 

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ - ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ

Το ΒΚ-117, χαρακτηρίζεται ως 2κινητήριο – μεσαίο ελικόπτερο, πολλαπλών χρήσεων & ρόλων. Το ελάχιστο πλήρωμα είναι ένας (1) χειριστής, αλλά συνήθως επανδρώνεται με δύο (2), Κυβερνήτη & Συγκυβερνήτη, καθώς και το απαιτούμενο πλήρωμα (διασώστης – νοσηλευτής - ιατρός κτλ.), ανάλογα με το είδος της αποστολής που θα εκτελεστεί.

 

Είναι ιδιαίτερα δημοφιλές μεταξύ των χειριστών, λόγω των εξαιρετικών πτητικών χαρακτηριστικών του (σταθερότητα, ομαλή πλεύση, αξιοπιστία σε διαφορετικές  συνθήκες επιχειρήσεων & περιβάλλοντος, καθώς και φιλικότητα χειρισμού)

 

Οι κυριότερες προδιαγραφές σε αριθμούς, είναι οι παρακάτω:

 

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ

  • Μήκος: 13 μ.

  • Διάμετρος στροφείου: 11 μ.

  • Ύψος: 4 μ.

ΒΑΡΗ

  • Μέγιστο Μικτό Βάρος: 3350 κιλά

  • Μέγιστο Ωφέλιμο Βάρος: 1300 κιλά περίπου 

(αναλόγως του βασικού βάρους κάθε Ε/Π)

 

ΙΣΧΥΣ (BK-177 C1)

  • 2 στροβιλοκινητήρες TURBOMECA ARRIEL 1E2: 700 ίππων (shp) ο καθένας.

 

ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΕΣ

  • 8 επιβαίνοντες συνολικά, στις παρακάτω διαμορφώσεις:

  • 1 ή 2 Χειριστές + 6 επιβάτες

  • 1 ή 2 Χειριστές + 4 συνοδοί + 1 ασθενής σε 1 φορείο

  • 1 ή 2 Χειριστές + 2 συνοδοί + 2 ασθενείς σε 2 φορεία

 

Σημ. Το ελικόπτερο διαθέτει εκτός από τις 2 ανοιγόμενες πόρτες πληρώματος και τις 2 συρόμενες πλευρικές επιβατών, και 1 διπλή πόρτα στο πίσω μέρος του, τύπου Clamshell, για την ομαλή – άνετη πρόσβαση προσωπικού & ασθενών. 

 

ΤΑΧΥΤΗΤΕΣ - ΕΜΒΕΛΕΙΑ

  • Μέγιστη ταχύτητα πλεύσης, με πλήρες φορτίο: 240 km/h

  • Διάρκεια πτήσης, χωρίς εφεδρική δεξαμενή καυσίμου: 2 ώρες

  • Τυπική εμβέλεια πτήσης, σε ιδανικές συνθήκες: 520 χιλιόμετρα

 

ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ

Από απόψεως εξοπλισμού το επίπεδο έχει άμεση σχέση με την επιχειρησιακή δραστηριότητα, αλλά οι δυνατότητες είναι εντυπωσιακές. Ενδεικτικά αναφέρονται:

 

  • Αυτόματο Σύστημα Πλοήγησης & Ελέγχου Πτήσης, (3-axis Autopilot)

  • Πλωτήρες Ανάγκης

  • Γάντζος Εξωτερικών Φορτίων

  • Βαρούλκο Διάσωσης

  • Εφεδρική Δεξαμενή Καυσίμου, για μεγαλύτερη ακτίνα δράσης

  • Προβολείς διαφόρων προδιαγραφών & δυνατοτήτων

  • Ραντάρ καιρού

  • Σύστημα προστασίας από τυχόν πρόσκρουση σε καλώδια

  • Υπέρυθρο Σύστημα Απεικόνισης (FLIR)   

  • Σύστημα Κλιματισμού

  • Εξωτερικά Μεγάφωνα 

 

ΤΟ ΒΚ-117 ΣΤΟ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΟ ΣΩΜΑ

   Τα δύο πρώτα ελικόπτερα αποκτήθηκαν μέσα στο 2002, καθώς τότε συστάθηκε και η Υπηρεσία Εναερίων Μέσων του Πυροσβεστικού Σώματος (Υ.Ε.Μ.Π.Σ.) και η οποία λειτουργεί ως σήμερα. Το 2004 προστέθηκε ακόμη ένα ΒΚ-117, αλλά και 2 AS-332 SUPER PUMA, κι έτσι ο στόλος συνολικά ανέρχεται σε 5 ελικόπτερα. 

  

   Η εξυπηρέτηση όσον αφορά την συντήρηση & τεχνική υποστήριξη, παρέχεται από ελληνική αεροπορική εταιρία, με μακρά εμπειρία στον συγκεκριμένο χώρο, ενώ τα πληρώματα προέρχονται τόσο από προσωπικό του ΠΣ, όσο και από ιδιώτες χειριστές ελικοπτέρων, οι περισσότεροι από τους οποίους είναι πρώην στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, με σημαντική πτητική εμπειρία.

   Η Υπηρεσία και τα ελικόπτερα της εδρεύουν σε κτίριο του Α/Δ Ελ. Βενιζέλος και επιχειρούν σε όλη την ηπειρωτική & νησιωτική χώρα, με άμεση ετοιμότητα λήψης & εκτέλεσης αποστολών, που κυρίως είναι οι παρακάτω: 

 

  • Εναέριος Συντονισμός όλων των Αεροσκαφών, που επιχειρούν σε δασικές ή αστικές πυρκαγιές. 

  • Αεροδιακομιδές Ασθενών από δυσπρόσιτες περιοχές, με την συνδρομή ιατρικού & νοσηλευτικού προσωπικού επ’ωφελεία ΕΚΑΒ.

  • Επιχειρήσεις Έρευνας & Διάσωσης (SAR).

  • Μετακίνηση εξειδικευμένου προσωπικού ΠΣ, για αντιμετώπιση έκτακτων καταστάσεων (πάσης φύσης ατυχήματα & συμβάντα που χρήζουν ιδιαίτερης αντιμετώπισης)

  • Μετακινήσεις Πολιτικής & Φυσικής ηγεσίας. 

   

Γενικά, η Υ.Ε.Μ.Π.Σ. με τα ελικόπτερα της, ως κεντρική υπηρεσία του Πυροσβεστικού Σώματος, συνιστά στο επίπεδο που της αναλογεί, επιχειρησιακή δομή υπαγόμενη στη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και ως τέτοια, συμμετέχει στην αντιμετώπιση κάθε έκτακτης ανάγκης που ανακύπτει σε περίοδο ειρήνης ή πολέμου, και σε συνεργασία με τις συναρμόδιες αρχές και υπηρεσίες, συμβάλλει στην εξασφάλιση της πολιτικής προστασίας και της πολιτικής άμυνας της Χώρας.

ΑΝΤΙ ΕΠΙΛΟΓΟΥ…

Νομίζω ότι δεν υπάρχει καλύτερος επίλογος από μία αναφορά στην πρόσφατη πτητική μου δραστηριότητα, που με την χάρη & το έλεος του Θεού, ολοκληρώθηκαν με επιτυχία.

 

   Την ώρα λοιπόν που γράφονταν αυτό το άρθρο - και μέσα στις προηγούμενες 7 μέρες – είχα συμμετάσχει σε 4 συνολικά αποστολές, 4 μεταφορές ασθενών από Άγιο Ευστράτιο – Λήμνο, Τήνο – Σύρο, Κέα - Ελευσίνα & Ίο – Αθήνα, αντίστοιχα, για λογαριασμό του ΕΚΑΒ, αλλά και την μετακίνηση της φυσικής ηγεσίας του Π.Σ. στις πληγείσες περιοχές του πρόσφατου σεισμού στην Ελασσόνα Λάρισας.   

 

   Δεν έχω μεγάλη πείρα στον συγκεκριμένο τύπο, αλλά η συνολική πτητική εμπειρία μου, επιτρέπει να σημειώσω ότι το ελικόπτερο ΒΚ-117C1, ανταποκρίθηκε σε όλες τις απαιτήσεις & τις παραμέτρους των συγκεκριμένων αποστολών, με αξιοζήλευτες επιδόσεις και με μία απροβλημάτιστη πτητική συμπεριφορά, φιλική & ομαλή τόσο για το πλήρωμα, όσο και για τους επιβαίνοντες! 

 

   Έχω δε την πεποίθηση, ότι θα συνεχίσει να προσφέρει για πολλά ακόμη χρόνια τις υπηρεσίες του στην Ελληνική κοινωνία, φυσικά, με όλες τις απαραίτητες προϋποθέσεις συντήρησης & εκπαίδευσης του εξειδικευμένου προσωπικού που το υπηρετεί.

________________________

Παρουσιάζει ο Τσιτουρίδης Γιώργος

Ταγματάρχης (ΑΣ) ε.α

Χειριστής Ε/Π-Π/Σ

ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΟ ΒΚ-117

Πυροσβεστικού σώματος! 

του Γιώργου Τσιτουρίδη

DiscoverLifeMagazine.gr Τσιτουρίδης.jpg

25 ΜΑΡΤΙΟΥ 2021 - ΤΕΥΧΟΣ 0

LGAV APRON.JPG
IN THE AIR.jpg